Lapplandsvux

Kemi 1, KEMKEM01, 100 p

Lärare: Per-Olof Lycksell, tel 0951-14266, 070-920 66 15

Kursbok: Borén et al: Kemiboken 1, Liber förlag 2011, ISBN 978-91-47-08568-2

Kursstart: Vecka 34, fredag 24/8 09.00 via videokonferens på ditt lokala lärcentrum.

Kursupplägg: Gruppantagning med gemensam kursstart och gemensam kurstakt. Kursen läses på en termin.

Videokonferens fredagar varje vecka, 4 obligatoriska laborationer/närträffar i Storuman.

Preliminärt schema för kursen.

Syfte: Allting runt omkring oss består av materia. Människan vill försöka förstå och förklara sin omvärld, och inte minst hur materia är uppbyggd, och hur olika livsprocesser fungerar. Kemi behandlar materiens egenskaper, struktur och funktion samt kemiska reaktioner och hur ämnen omkring oss förändras vid kemiska reaktioner.

Undervisningen i ämnet kemi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kemins begrepp, teorier, modeller och arbetsmetoder. Den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturliga såväl som av människan skapade kemiska processer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av kemins betydelse för klimat, miljö och människokroppen samt kunskaper om kemins olika tillämpningar inom till exempel utvecklingen av nya läkemedel, nya material och ny teknologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt perspektiv på vår omvärld. I undervisningen ska aktuell forskning och elevernas upplevelser, nyfikenhet och kreativitet tas till vara. Undervisningen ska också bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden. Man ska utveckla sin förmåga att kritiskt värdera och skilja mellan påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund.

Kemi utvecklas ständigt i ett samspel mellan teori och experiment. Det är ett laborativt ämne, där experiment och observationer är en viktig del. Kurserna i kemi skall utveckla elevernas förmåga att arbeta både experimentellt och teoretiskt. Eleverna ska även ges möjlighet att använda datorstödd utrustning för insamling, simulering, beräkning, bearbetning och presentation av data.

Centralt innehåll: Kemins karaktär och arbetssätt, materia och kemisk bindning, reaktioner och förändringar, kemiska beräkningar, analytisk kemi.

Skolverkets kursplan