
Att flippa undervisningen innebär att man aktiverar eleverna innan lektionen, det kan t ex vara att läsa en text eller se på en film - sedan arbetar man tillsammans på lektionen med det som man förut fick som hemuppgift. Jon Bergmann and Aaron Sams var de två pedagogerna som först myntade uttrycket "Flipped classroom" i en intervju i The Journal reder de ut begreppen och berättar också om det internationella internationellt nätverk för pedagoger som arbetar med Flipped Classroom.
I ett program från Skolministeriet om det flippade klassrummet berättar två av de mer kända svenska företrädarna för att flippa undervisningen, Daniel Barker och Karin Brånebäck, om sina erfarenheter. Barker menar att arbetssättet frigör tid i klassrummet. Eleverna ska arbeta aktivt, inte vara passiva lyssnare, och läraren ska finnas till för att hjälpa i deras arbete.
Läs Karin Brånebäcks nybörjarguide till att flippa sitt klassrum
Se filmen från Pedagog Stockholm där Daniel berättar hur han gör.
Länk
https://www.youtube.com/watch?v=4VDjmq-hu-U
Lyssna på Charlotta Karlsson, "Fröken Flipp" berätta om hur hon arbetar med flippad undervisning.
Länk