Lokal kursplan SFI Kurs C - Studieväg 2 och 3
Allmänt: På en liten ort, där elever på C-kursen, med skiftande studiebakgrund integrerats i samma undervisningsgrupp, kompenseras avsaknaden av C-kurser på alla tre studievägarna av största möjliga individualisering. Dessutom ska innehållet från Kurs A och B regelbundet repeteras.
HÖRA
Målet är att eleven ska kunna
·förstå olika sorters hörövningar, t.ex. redogörelser, vägbeskrivningar och berättelser och svara på frågor till dem
·förstå enklare nyhetsprogram och väderleksprognoser
·hänga med i enklare diskussioner och vardagliga samtal.
LÄSA
Målet är att eleven ska kunna
·läsa enklare texter med flyt och visa att de förstår texterna
·läsa lättlästa böcker och visa att de förstår
·läsa och förstå innehållet i tidningar på lättläst svenska
·läsa enklare faktatexter, instruktioner och recept m.m. och visa att de förstår
·möta och tillgodogöra sig multimediala texter
·ta till sig digital information och teknik så det blir en aktiv del i inlärningen
·återberätta enkla texter med egna ord
TALA
Målet är att eleven ska kunna
·samtala om elevnära ämnen på ett enkelt och förståeligt sätt
·återberätta något man hört, sett eller läst på ett självständigt sätt så det är förståeligt
·föra fram egna åsikter och motivera och argumentera för dem i enklare diskussioner
·förbereda och genomföra muntliga presentationer med inledning, innehåll och avslutning
·ge instruktioner
·interagera när de handlar kläder eller är på en anställningsintervju
·uttrycka känslor och kunna interagera när de möter känslor
·anpassa språket efter olika mottagare och situationer
·behärska de viktigaste uttalsreglerna och tala med visst flyt så att mottagare kan förstå enklare konversation utan större ansträngning
SKRIVA
Målet är att eleven ska kunna
·stor och liten bokstav och skiljetecken samt känna till vanligare stavningsregler
·skriva ett informellt brev såväl som ett formellt brev
·skriva personbeskrivningar såväl som miljöbeskrivningar
·skriva frågor till texter de läst eller lyssnat på
·skriva enkla berättande eller argumenterande texter
·förbättra egna texter i samarbete med klasskamrater och med hjälp av lärare
·skilja på talspråk och skriftspråk
·sammanställa information från flera källor där också multimediala texter kan ingå
GRAMMATIK
Kursen behandlar följande moment:
·substantiv
osingularis och pluralis i obestämd och bestämd form
oavvikande substantivböjning
ogenitiv
·pronomen
opersonliga pronomen i subjektsform och objektsform
opossessiva pronomen, även de av reflexiv art
oreflexiva, indefinita och demonstrativa pronomen
·adjektiv
oobestämd och bestämd form av både positiv och superlativformerna
okongruensböjning såväl i attributiv som i predikativ ställning
okomparation på olika sätt
·verb
osvaga, starka och oregelbundna verb
otempus med nu-fokus och då-fokus samt tempusharmoni
oanvändandet av presens för upprepad handling och olika sätt att uttrycka futurum
ohjälpverb
opartikelverb
oreflexiva verb
otransitiva och intransitiva verb
opassiva verb
oandra s-verb: deponens och reciproka
·prepositioner
ovanliga prepositioner
ofrågor med prepositioner
·interjektioner
·räkneord
oräkning med decimaler, procenträkning och deras vokabulär
·adverb/adverbial
otids-, plats-, sätts- och gradadverbial
oplaceringen av inte och andra satsadverbial
·konjunktioner
okänna till svenskans vanligare konjunktioner och subjunktioner
·ordföljd/sats- och textbindning
otopikalisering och i detta samband inversion, V2-regeln och platshållartvånget
okunna behärska placeringen av satsadverbial i huvud- och bisatser i olika tempus, med hjälpverb, partikelverb eller reflexiva verb
ohuvudsatsordföljd och bisatsordföljd
oadverbialsatser, att-satser, frågesatser och relativa bisatser
oordföljd i direkta och indirekta frågor eller indirekt tal
okunna avgöra vad som är huvudsats och bisats även utan att i första hand titta på konjunktioner och subjunktioner
okänna till och behärska sats- och textbindning, utöver den som sker med hjälp av konjunktioner
·ordbildning
osammansatta substantiv, men även sammansatta ord, från andra eller blandade ordklasser.
oOrdbildning med ändelser och förstavelser (prefix/suffix)
- Ansvarig/Lärare: Maria Bergfors
- Ansvarig/Lärare: Elena Rozarenova