Hej!
För att motivera oss själva och våra medarbetare att arbeta mot målet - en smartare välfärd som möter medborgarnas behov - behöver vi förstå vad digitalisering innebär.
Digitaliseringskomissionens definierar digitalisering som att kommunikation, interaktion och information sker på nya digitala sätt. Detta ger upphov till nya möjligheter och ett förändrat beteende hos oss människor, våra förväntningar förändras och vi i det offentliga behöver därför arbeta med verksamhetsutveckling med stöd av digitaliseringens möjligheter.
Digitalisering innebär alltså verksamhetsutveckling. Att göra saker på nya effektivare sätt, och att bli bättre på att förändra våra tjänster baserade på samhällets och medborgarnas behov. Och då är vi inne på digital transformation.
Digital transformation innebär inte att vi människor ska bli digitala eller att allt analogt ska bli digitalt. Transformation betyder förändring och digital transformation betyder att den förändring som vi behöver göra för att våra tjänster ska vara relevanta och ge värde till medborgarna i ett samhälle där alla använder digitaliseringens möjligheter. Idag kan vi ta del av nyheter från alla världens hörn, vi kan lära oss själva via nätet, vi kan koppla upp våra äldre (eller yngre) släktingar för att hänga med i vad som händer i deras liv. Och framtidens välfärd kommer inte att vara varken relevant eller kostnadseffektiv om inte vi också använder digitaliseringens möjligheter.
Digital transformation är de förändringar en organisation gör för att skapa värde till medborgarna i en digitaliserad värld; att bättre förstå vad medborgarna behöver, erbjuda service snabbare och till en lägre kostnad och hela tiden förbättra servicen baserat på data och evidens.
Lycka till med ert viktiga arbete - och hör av er ifall ni funderar på någonting!