Supportforum

matste
Märka upp kod
av Mattias Steinwall - tisdag, 2 december 2014, 14:11

Jag vill, på kurser i programmering och webbteknik, kunna visa variabler och nyckelord med ett teckensnitt med fast bredd, så som brukligt är för kod. Till exempel så här:

Sätt variabeln antal till... 

... använd switch-satsen...

Alternativet Pre-formatted i editorn förändrar hela stycket så det fungerar inte.

Min workaround är att sätta ordet till fet stil, gå in i html-läget och byta ut <b>...</b> mot <kbd>..</kbd>.

Kan editorn ändras så att man slipper det omaket?

Bild av Mats Johansson
Svar: Märka upp kod
av Mats Johansson - tisdag, 6 januari 2015, 13:26

Hej!

GeSHI-filtret är installerat, men du måste vara i HTML-läge för att kunna utnyttja det.

Mer här: https://docs.moodle.org/27/en/Code_syntax_highlighting

matste
av Mattias Steinwall - onsdag, 7 januari 2015, 12:40

Jag känner till och använder redan geshi. För längre kodavsnitt så fungerar det rätt okey. Jag återkommer i ett annat ärende med de problem kring geshi som jag upplever.

Men jag sökte här en snabbare lösning som skulle fungera på motsvarande sätt som att göra text kursiverad. Direkt i editorn alltså.

/Mattias

Bild av Mats Johansson
av Mats Johansson - onsdag, 7 januari 2015, 14:41

Ok.... Kanske det kan funka med TinyMCE-editorn? Prova byta till den, den kanske har bättre möjligheter...

Bild av Krister Jonsson
av Krister Jonsson - torsdag, 15 januari 2015, 10:26

Hej,

har också stört mig lite på hur kod blir. Som jag har jobbat så skriver jag först i markdown och klistrar in den html.kod jag för ut därifrån. Min omvandlare ger mig ett kombinerat pre-code-block för längre kod-avsnitt och bara code för kod i löpande text.

Det ser ok ut i editorn, men sidan i kursen verkar dels lägga till tomma rader i mina längre kod-block och lägger code på en egen rad.

Ett längre block
inga tomrader i förhandsgranskningen
i editorn

En mening med

code
i, allt ser ok ut i editorn. Inte hela världen, men det gör ju inget om förhandsgranskningen ser ut som sidan faktiskt kommer se ut.

Bild av Mats Johansson
av Mats Johansson - torsdag, 15 januari 2015, 11:36

Hej!

Har du/ni testat med TinyMCE? Ni kan byta till den i er profil.

Hör av er om det funkar bättre, annars skall jag kolla hur vi fixar detta på ett snabbt och bra sätt.

Bild av Krister Jonsson
av Krister Jonsson - torsdag, 15 januari 2015, 14:46

Provar att lägga in samma kodblock när jag bytt till TinyMCE som standard-editor i min profil. Förhandsgranskningen ser ok ut, inga tomma rader eller oväntade radbrytningar.

Ett längre block
inga tomrader i förhandsgranskningen
i editorn

En mening med

code
i, allt ser ok ut i editorn.

matste
av Mattias Steinwall - torsdag, 22 januari 2015, 10:36

Ja, med TinyMCE så fungerar det bättre. Jag använder nu Courier New för kodsnuttar i löpande text (Variabeln antal..., update-funktionen...) och Geshi för fristående kodexempel.