Samarbeta för Lärare
Aktivitetsmodulen Chatt tillåter deltagarna att ha synkrona diskussioner (deltagarna är närvarande samtidigt) via webben. Det här är användbart om man vill förstå varandra och ämnet på ett alternativt sätt jämfört med asynkron kommunikation.
Modulen för aktiviteten databas gör det möjligt för deltagare att skapa, underhålla och söka en bank av inlagda poster. Formatet och strukturen på dessa bidrag kan vara nästan vilket som helst, som t ex bilder, filer, URLer, tal, texter osv.
Dialogues allow students or teachers to start two-way dialogues with another person. They are course activities that can be useful when the teacher wants a place to give private feedback to a student on their online activity. For example, if a student is participating in a language forum and made a grammatical error that the teacher wants to point out without embarassing the student, a dialogue is the perfect place. A dialogue activity would also be an excellent way for counsellors within an institution to interact with students - all activities are logged and email is not necessarily required
Modulerna för Egen enkät gör det möjligt att utforma enkäter så som man själv vill ha dem.
Det här kan vara den viktigaste aktiviteten - det är här som de flesta diskussionerna äger rum. Forum kan vara strukturerade på olika sätt och det kan ingå bedömning/värdering på 'peer'-nivå av varje inlägg. Inläggen kan visas i ett antal olika format och de kan innehålla bifogade filer. Genom att prenumerera på ett forum så kan deltagarna få kopior på varje inlägg via e-post. En distanslärare kan ställa in ett visst givet forum så att alla automatiskt prenumererar på det.
Aktivitetsmodulen inlämningsuppgift medger för lärare att kommunicera uppgifter, samla arbete och sätta betyg med återkoppling.
Elever kan lämna in digitalt material (filer) såsom dokument från ordbehandlingsprogram, kalkylblad, bilder eller ljud- och videofiler. Alternativt eller som tillägg kan inlämningsuppgiften kräva att eleverna skriver test direkt i testredigeraren. En inlämningsuppgift kan även användas för att påminna elever om en uppgift utanför webbplatsen, som de ska utföra utan att vara inloggade.
Vid granskning av inlämningsuppgifter kan lärare ge kommentarer för återkoppling samt ladda upp filer såsom rättningsmarkerade elevuppgifter, dokument med kommentarer eller talade kommentarer (ljudfiler). Inlämningsuppgifter kan betygssättas med numerisk eller anpassad skala eller med en avancerad betygsmetod såsom en rubrik. Slutgiltiga betyg lagras i betygsboken.
Journal låter lärare få återkoppling från studenter i ett ämne.
The Kaltura Video Assignment enables a teacher to create assignments that require students to upload and submit Kaltura videos. Teachers can grade student submissions and provide feedback.
En lektion kan presentera innehåll på ett intressant och flexibelt sätt. Den består av ett antal sidor. Varje sida avslutas normalt sett med en fråga och ett antal möjliga svar. Beroende på vilket svar studenten/eleven/deltagaren/den lärande väljer så kan han/hon antingen fortsätta till nästa sida eller tvingas gå tillbaka till föregående sida. Navigationen genom lektionen kan vara enkel eller komplex, till stor del beroende på hur innehållets struktur presenteras.
Modulen opinionsundersökning gör det möjligt för distansläraren att ställa en fråga och ange ett urval av svarsalternativ.
Modulen ord- och begreppslista gör det möjligt för deltagare att skapa och underhålla en lista över definitioner. Bidragen går att länka automatiskt varhelst de listade orden och fraserna uppträder i kursen.
A SCORM package is a collection of files which are packaged according to an agreed standard for learning objects. The SCORM activity module enables SCORM or AICC packages to be uploaded as a zip file and added to a course.
Content is usually displayed over several pages, with navigation between the pages. There are various options for displaying content in a pop-up window, with a table of contents, with navigation buttons etc. SCORM activities generally include questions, with grades being recorded in the gradebook.
SCORM activities may be used
- For presenting multimedia content and animations
- As an assessment tool
Aktiviteten test medger för en lärare att skapa tester med frågor av olika typ, inklusive flervals frågor, matchning, kort svar och numeriska frågor.
Läraren kan tillåta att testet får försökas flera gånger, med frågorna blandade eller slumpvis valda från frågebanken. En tidsgräns kan sättas.
Varje försök rättas automatiskt, med undantag för essäfrågor, och betyget sparas i betygsboken.
Läraren kan välja om och när ledtrådar, återkoppling och rätta svar ska visas för eleven.
Tester kan användas
- Som kurstester
- Som minitester till läsuppgifter eller i slutet av ett ämnesområde
- Som förövning inför viktiga tester med hjälp av testfrågor från gamla test
- För att ge omedelbar återkoppling om genomförande
- För självuppskattning
The wiki activity module enables participants to add and edit a collection of web pages. A wiki can be collaborative, with everyone being able to edit it, or individual, where everyone has their own wiki which only they can edit.
A history of previous versions of each page in the wiki is kept, listing the edits made by each participant.
Wikis have many uses, such as
- For group lecture notes or study guides
- For members of a faculty to plan a scheme of work or meeting agenda together
- For students to collaboratively author an online book, creating content on a topic set by their tutor
- For collaborative storytelling or poetry creation, where each participant writes a line or verse
- As a personal journal for examination notes or revision (using an individual wiki)
Aktiviteten Workshop möjliggör insamling, granskning och medarbetarbedömning av elevernas arbeten.
Eleverna kan lämna digitalt innehåll (filer), som dokument från ordbehandlingsprogram eller kalkylark och kan även skriva text direkt i ett fält med hjälp av textredigeraren.
Inlämningarna bedöms med hjälp av ett formulär där läraren definierat ett flertal bedömningskriterier. Processen för bedömning av inlämnade uppgifter samt att förstå bedömningsformuläret kan förövas med exempelinlämningar och exempelbedömningar som läraren skapat. Eleverna ges möjlighet att bedöma en eller flera av deras tilldelade inlämningar. Inlämnade uppgifter och gjorda bedömningar av arbeten kan vara anonyma vid behov.
Eleverna får två betyg i en workshop - ett betyg för sin inlämnade uppgift och ett betyg för sina medarbetarbedömningar. Båda betygen sparas i betygsboken.