Workshop på hemmaplan - Digitalt först

Kuva: Johan Sadelius
Svar: Arjeplog
Johan Sadelius - Wednesday, 13 September 2017, 15:26

Vi har inte diskuterat detta i detalj men min spontana tanke är att berörda tjänstemän behöver bli bra beställare och tänka på hela kedjan vid lösningsupphandlingar. Man behöver veta vad man vill ha och hur man vill ha det.

Norrbottens E-nämnd har idag även en resurs som kan ses som koordinator/bollplank vid upprättandet av digitala tjänster.
Jag ser det som naturligt med integration mot verksamhetssystem i den mån det är möjligt.

En sak som jag tror är viktigt är intern kommunikation med IT-avdelningarna som spelar en naturlig roll, framförallt när det kommer till arkitektur, säkerhet m.m.

Det som också är en ganska stor utmaning är att kommunerna inte är vana att samarbeta i den här omfattningen, men jag är övertygad om att nyckeln till framgång är att enas och verkligen samsatsa för att få de största vinsterna/effekterna av digitaliseringens möjligheter. Detta oavsett om man heter Norrbotten, Västerbotten eller något annat.

Om man tänker utopiskt; gemensamma upphandlingar, gemensamt datacenter, gemensamma verksamhetssystem, gemensam licenshantering osv. osv. Dagens och morgondagens teknologi innebär oändliga möjligheter!