Sammanfatta diskussionen under rubriken: Vad innebär "Digitalt först” i ditt arbete?
Posta ert svar i detta forum.
Sammanfatta diskussionen under rubriken: Vad innebär "Digitalt först” i ditt arbete?
Posta ert svar i detta forum.
Det är lite jobbigt just nu men i längden tror vi att det kommer leda till en förbättring. Vi måste jobba med organisationskulturen för att få med alla medarbetare på transformationen. Vi måste höja den digitala kompetensen i våra organisationer. Mer digitala möten. Visionen är kortare handläggningstider, mindre papper och bättre kommunikation. Detta kommer i sin tur leda till effektivare processer för ökad medborgarnytta.
Grupparbetet - Digitalt först.
oHur påverkar digitaliseringen ditt privatliv respektive arbetsliv?
I allra högsta grad. Vi ser det som renodlad effektivisering.
Spotify istället för cd-skivor, Netflix istället för hyra film, myndighetsärenden
online, molnlagring för bilder. Listan kan göras oändlig.
Enkelhet, effektivitet, tillgänglighet.
oVad är digitalt i din verksamhet
idag?
Datakommunikation, datacenter, verksamhetssystem, tidsredovisning, diarie, verktygen
(dator, smartphone, läsplattor)
oVilka digitala produkter och tjänster
skulle man kunna ta in hos oss på din arbetsplats?
1. Digitalisera det som idag görs analogt/manuellt. Bygglov, alkoholtillstånd,
skolskjutsansökan osv osv.
2. Innovation och utveckling. Här
är det egentligen bara fantasin (och ekonomin :) ) som sätter gränser.
"Smarta staden" med självlarmande soptunnor, sensorbaserad belysning
(IoT), digitala
kulturupplevelser, platsbaserad information för besökare (mobilapp?), autonom
skolskjuts (ok, den var lite hardcore och kanske bortanför 2025 men ni fattar)
eller varför inte en "företagsportal" där alla företag på orten kan
kommunicera både med varandra och kunder? Digitala lektioner via video för
skolorna, fjärrstyrda sensorbaserade inspektionsrobotar i avloppsledningar för
tekniska kontoret osv.
oVad skulle "Digitalt först” innebära i ditt arbete?
Vi behöver plantera tankesättet. Att vid utveckling av tjänster både internt och mot medborgarna så skall det göras så effektivt som möjligt, dvs digitalt först.
oHur kan digitaliseringen utveckla
vårt arbete?
Digitaliseringen är nyckeln till utveckling.
Vi uppnår;
Kvalitetssäkring (minimerar risk för fel)
Effektivisering (snabbare och enklare hantering, mindre arbetsinsatser, lägre
kostnader)
Tillgänglighet (tillgänglighet även utanför ordinarie arbetstid)
Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas ut. Digitaliseringen förenklar vardagen både på jobbet och i privatlivet. Det är "närmare" till kollegor och familj/vänner genom digitalisering trots ett fysiskt avstånd.
Vi upplever att det är mycket som är digitaliserat men att det finns områden där det finns utvecklingsmöjligheter t.ex. äldreomsorgen.
Med hjälp av digitalisering som hjälpmedel så kan vi få mer tid över till utveckling.
Att tänka bort skillnaden mellan digital och analogt. Det digitala är den verkligheten vi ska förhålla oss till och anpassa oss efter. Framtidens medborgare känner inte till någon annan verklighet än den digitala.
Digitalt först skulle spara papper. Skrota system med pappersarkivering skulle spara tid och pengar.
Censorer inom vård och omsorg skulle vara till hjälp och spara tid. Allt skulle bli smidigare
I varje arbetsprocess fundera över digital nytta/förändringar för utveckling som ska leda till nytta för medborgaren.
Söka modern teknik som underlättar och effektiviserar arbetsmetoder. Utveckla samarbeten och skapa nya forum för samverkan och kommunikation.
Möjlighet att vidareutveckla och tänka nytt. Lyfta digitaliseringsfrågor i arbetsgrupper för att förankra förändring och "framtidstänk".
Digitaliseringen påverkar arbetslivet genom förändrade arbetssätt och ett behov till förändringar. Det ger möjlighet till digitala möten. I det privata så förenklar det vardagen och skapar nya levnadsvanor. Man har till exempel med sig anteckningarna telefonen och man kan kommunicera på olika sätt nästan än vart man är. Man är alltid nåbar, på ett eller annat sätt. Vilket också kan vara en negativ påverkan för att det blir en stressfaktor. Digitaliseringen innebär och kan innebära en del problematik juridiskt och därför kan det nog behövas extra kompetens gällande juridik.
I våra verksamheter är interna administrativa stödsystem (finns dock fortfarande mycket som är manuellt) och det finns även några andra system och tjänster som är digitala. Inom äldreomsorgen finns det gps-sulor.
Produkter och tjänster som skulle kunna tas in på våra arbetsplatser är projekthanterings/styrningssystem, wifi på äldreboenden, fiber till våra arbetsplatser (skolor, boenden) och byar för att trygghetslarm och annan teknisk utrustning ska fungera bättre eller finnas möjlighet till. Vi behöver typ ett Schoolsoft för anhöriga, för att de anhöriga ska kunna följa vården om de brukare vi har.
"Digitalt först" skulle innebära att vi är mer tillgänglig som medarbetare, att inte behöva sitta på ett och samma ställe med datorn. Kunna använda annan teknik. Att vi är mer tillgänglig mot medborgare genom till exempel tjänster. Vi behöver göra en annorlunda sätt i verksamheten (förändra verksamheten) och sedan koppla in tekniken.
Digitaliseringen kan utveckla vårt arbete genom att öka säkerheten och trygghet samt ökad flexibilitet. Digitalisering kan också skapa effektivare processer i våra verksamheter och frigöra resurser i form av tid och pengar. Ökad möjlighet till samverkan och samarbete skapas även genom digitalisering.
Vitt begrepp som beror på vart man befinner sig- i princip innebär det ALLT i våra miljöer?
Det mesta är digitalt redan nu för att utöva våra verksamheter.
Viss oro kring finansiering - vad kan det innebära att lansera "digitalt först" - vilka resurser måste offras? men med vinster på sikt.
Okunskapen - vad kommer det att kosta de första 2 åren - vad kostar det i framtiden - vad kan vi spara innan år 5-6.
Vilken kompetens behöver vi? - vi kan erkänna att vi har låg kompetens i ämnet idag.
Offentlig verksamhet är ofantlig bred - inte nischat som privat industri- därför en utmaning att nå hela vägen ut relativt snabbt.
1 Banktjänster, och möjlighet till visuell kontakt med
familj och vänner på andra håll i landet och världen. Underlättar för att kunna
komma åt digitala dokument, nå ut till invånare och hålla koll på lagar.
2 Digitala planeringssystem, digitalt förvarade dokument som gör det möjligt
för två kommuner att samarbeta. Mer kostnadseffektiv annonsering och
marknadsföring där det är lättare att se hur de som tar del av annonser och
information reagerar och agerar.
3 E-tjänster, finns behov i varje avdelning för lättare hantering men också för användare inom varje område. Förbättrad intern kommunikation, hitta nya vägar för att fånga upp och på de viset kunna släcka onödiga frågor.
4 Att ha med sig medarbetare och låta dem vara delaktiga i arbetet.
5 Underlätta arbete, spara tid och förenkla det dagliga arbetet.Bli mer tillgängliga, och anpassa vår service och våra funktioner till det sätt våra invånare och besökare lever på.
Privat.
Ett lättare liv
Lätt till Information
Personligheterna kompletteras på nätet
Oro för näthat
Myndighetskontakter (Bankärenden, Försäkringar, )
Kontakter med nära och kära
Arbetsliv.
Lättre att se om folk är Äkta (facebooka upp folk)...
Beroendet av fungerande nät, Brist på wifinät
Lättare till kontakter med brukare / kunder / kollegor
Vad är digitalt i din verksamhet idag?
Väldigt mycket är digitalt idag, men inte optimalt och ordnat som smarta tjänster.
Kommunikationen med våra kunder
Distansmötena
Digital signering, protokoll
Signering inom äldreomsorgen ex.Medicinskåpen
Fler webmöten
Timsstockexemplet - fria kostnadseffktiva lösningar
Fler kanaler för dialog och kommunikation
Vi kan ge kunden snabbare och korrektare besked genom formulär och enklare etjänster.