Workshop på hemmaplan - Digitalt först

Storuman - ledningsgrupp
par Patrik Nilsson, Tuesday 30 May 2017, 11:41

I går genomförde ledningsgruppen en workshop på temat digitalt först med målsättningen att formulera en inriktning för arbetet i Storumans kommun. 

Våra mål och prioriteringar bifogas. 

/Patrik Nilsson 

Storumans kommun 

Svar: Storuman - ledningsgrupp
par AnnCharlotte Reisek, Wednesday 28 June 2017, 11:16

Gjorde en lite workshop med hemtjänst och hemsjukvård. Vi jobbar en del i digitala system och de fungerar bra var för sig men det skulle fungera bättre om man kunde koppla samman system på ett bättre sätt. Möjligheterna att använda resurser skulle förbättras betydligt. En viktig förutsättning är att mobiltäckning fungera bättre än nu, en annan handlar troligen om ekonomi. 

/AnnCharlotte

par Andreas Skog, Thursday 31 August 2017, 13:17

Kanon med den bifogade filen - såg inte den först!

Jag tror att just kompatibiliteten mellan olika system är något som behöver arbetas med på alla nivåer inom offentlig verksamhet. Kanske måste detta in tydligare i upphandlingar mm. Ett problem är ju dock att verksamhetens behov av ett skräddarsytt system ibland måsyte gå före att det är en gemensam standard. Här har ju leverantörerna ett ansvar också.

par Mikaela Åström, Tuesday 12 September 2017, 14:19

Inspirerande att ni tagit fram en målbild så snabbt!

par Madeleine Rinman, Wednesday 13 September 2017, 10:06

Work shop administratörerna 

Några av administratörerna på Storumans kommun har genomfört en workshop under ledning av Sandra Lundsten och Madeleine Rinman. Vi hade satt ihop ett enkelt program där målsättningen var att få igång samtal och diskussioner. Det blev en väldigt bra timme och många intressanta reflektioner kom upp.

Vi började med att visa ett filmklipp och spelade ett spel i Kahoot med frågor på tema digitalisering. Sen övergick vi till en analog workshop-övning med klassiska gula post-it där var och en fick reflektera över sin digitala verklighet.

• - ⭐️Vad betyder digitalisering för dig? (Svar som kom upp: Internet, utveckling, skriva protokoll på datorn, utbildning, förenkling, beställa varor via datorn, kommunikation, behov, effektivitet, digitalisering inte alltid bra, penna och papper behövs, registrera handlingar)
  • - ⭐️Vad i din verksamhet behöver digitaliseras? (Svar som kom upp: dialog, bättre ärendesystem, bättre mallar, vi har det vi behöver, utbildning, vi behöver ett fungerande verksamhetssystem)

En reflektion kom upp om att digitalisering är enbart positivt för mig som privatperson, men i min tjänsteutövning är det ofta negativt och innebär problem. Flera av deltagarna tog upp behovet av smartare och användarvänliga verksamhetssystem.

Vi reflekterade också kring att vi i många avseenden redan kommit lång i digitaliseringen på Storumans kommun. Mycket av det vi gör har flyttat in i en digital verklighet. Ett exempel vi diskuterade kring är att vi använder digitala tjänster för möten på ett väldigt självklart sätt. Det hör till våra dagliga rutiner att gå in i en möteslokal, koppla upp sig och sätta igång mötet.

Vi avrundade mötet med ännu ett filmklipp.

par Andreas Skog, Wednesday 13 September 2017, 10:42

Jag tänker på begreppet "Zero friction" och när detta ska vara en ledstjärna även för kommunal verksamhet och de system som vi upphandlar. Jag kan hålla med om att det många gånger "krånglas till" när man ska använda IT i arbetet.